· 

Goed voor onze aardbol

Ik ben al heel lang een voorstander van duurzaam. Niet omdat het nu een hype is maar omdat ik daar serieus mee bezig ben en dit heel belangrijk vind. Ik wil namelijk graag mijn milieu impact verkleinen en goed zijn voor onze aardbol. Ik recycle, upcycle en koop verantwoord en zoveel mogelijk biologisch. 

 

NATUURLIJKE MATERIALEN

Om te beginnen gebruik ik zoveel mogelijk natuurlijke materialen. Mijn stalenkast ligt vol met kurk, wolvilt en ambachtelijk gemaakte cement en keramiek tegels. Ook de stoffen die ik gebruik zijn natuurlijk zoals biologisch katoen, wol en linnen. Leer gebruik ik ook weleens, maar alleen als dit als afval te verkrijgen is. Natuurlijke materialen dragen als kleding is ook veel beter voor de Feng Shui. En hoe leuk zijn met riet gevlochten mandjes en wol gehaakte kussens. 

 

SPULLEN HERGEBRUIKEN

De spullen die ik heb, gebruik ik tot ze echt óp zijn of te lelijk worden vanwege het gebruik. Kleding draag ik totdat het niet meer gerepareerd kan worden. Daarnaast kunnen spullen makkelijk nog een 2e of 3e leven krijgen. Je kan kleding ook makkelijk upcyclen door er iets leuks mee te doen, iets op borduren bijvoorbeeld. Of van een rok een leuke top maken. Er zijn zoveel mogelijkheden, denk eens out of the box!

 

BIOLOGISCH

Eten én spullen wil ik eigenlijk alleen biologisch, wat verantwoordelijk en eerlijk geproduceerd is. Vlakbij waar ik woon zit een super leuk, klein lokaal biologisch winkeltje, waar ook eigen teelt verkocht wordt. Op fietsafstand zit er een pluktuin waar zelf bessen e.d. geplukt kunnen worden. Ik woon in een boeren omgeving waar een hoop eigen geteelde producten verkocht worden zoals champignons en asperges. Ik kan zelfs mijn eigen bos bloemen plukken hier vlakbij. Dat is toch fantastisch!

Ook de kleding die ik draag zijn óf biologisch óf van hergebruikte materialen. Allemaal eerlijk gemaakt en met een goede prijs. Ik als consument betaal er wat meer voor maar eerlijk is eerlijk, ik voel me er veel beter bij!

 

AMBACHT

Ik ben mega fan van ambachten en ik haat massaproductie. Er is toch niks mooiers dan eigengemaakte sieraden te dragen of zelf gebakken brood te eten. Ik moet zeggen dat ik met eten nog wel een weg te gaan heb, aangezien koken totaal niet mijn hobby is. Wie mij kan overtuigen dat het wél leuk is, ga ik graag de uitdaging mee aan. Dus stuur een berichtje als je me wilt overtuigen! 

Ik vind het zo'n zonde dat vele oude ambachten verdwijnen door alle machines. Ik zal zelf proberen om ambacht zoveel mogelijk in mijn werk te behouden waarmee ik hopelijk anderen kan inspireren om het ook te blijven doen.

 

ANTI PLASTIC

Dat plastic not done is, is waarschijnlijk niks nieuws. Maar we moeten dit echt met z'n alle aanpakken om dit probleem een heel stuk te minderen. Plastic verdwijnt namelijk nooit en breekt alleen maar in steeds kleinere stukjes af, wat uiteindelijk ook in ons voedsel terecht komt. En ik denk dat er een hoop mensen zijn die hier toch voor gemak kiezen zoals het voorgesneden eten e.d. Het doet me echt pijn als ik mensen zie die bijvoorbeeld plastic zakjes om groentes of versgebakken broodjes doen. Sowieso, wie heeft het uberhaubt verzonnen om groente in plastic te verpakken... Het is een kleine moeite om zelf zakjes mee te nemen of hergebruik de zakjes die je al in huis hebt en vermijd zoveel mogelijk andere verpakkingen, zoals voor soepen en sauzen. Het is heel makkelijk om dit zelf te maken en veel gezonder want: geen onnodige toevoegingen. Oké, het kost wat extra tijd maar bedenk je ook hoeveel meer je ervoor terug krijgt...

 

GOED VOOR HET MILIEU

Ik ben van mening dat we met z'n alle beter voor onze aardbol mogen zorgen. En voor de een geldt dit wat meer dan voor de ander. We kunnen niet meer negeren dat we teveel vragen van onze planeet. Laten we er samen een stokje voor steken. Alle beetjes helpen al!

 

Wat doe jij om jouw milieu impact te verminderen?

Reactie schrijven

Commentaren: 0