· 

Ons kwetsbare hart

Afgelopen dinsdag was het internationale dag van het hart en ook red dress day. Omdat dit onderwerp me persoonlijk raakt, wilde ik hier nog op terug komen. 

 

HARTZIEKTEN IN FAMILIE

Ik ga niet teveel in, op de persoonlijke details omdat dit niet alleen mij aangaat. Maar ik zou er wel graag iets over willen zeggen om het meer onder de aandacht te brengen. Misschien heb jij wel in mijn schoenen gestaan...

 

Hart- en vaatziekten zitten in mijn directe familie. Namelijk mijn zus (aangeboren) als mijn moeder zijn beide hartpatiënt. Hoewel ik er niet altijd bij stil sta, zie ik ook hun struggles. En naast dat weet ik ook nog heel goed de vele ziekenhuis bezoeken, wonen in Ronald Mcdonaldhuis, ambulances voor de deur, de onmacht, de onzekerheid, het verdriet... Hoewel hun er doorheen zijn gegaan, zijn wij als gezin met hun mee gegaan in de heftige periodes. 

 

VERHOOGD CHOLESTEROL

In de familie zit ook verhoogd cholesterol, waaronder ikzelf. Dat is kortgezegd het vetgehalte in je aders. Van teveel slecht cholesterol slibben je aders dicht met alle gevolgen van dien. Ook onze lever maakt teveel cholesterol aan.
Dit gaat verder dan alleen ons gezin, ook onze grootouders hebben dit. Aan opa's (moeders) kant heeft iedereen het. Dit is onderzocht door de Stoeh instantie, wat nu Leefh heet. En waarschijnlijk aan mijn oma's kant zijn er ook meerdere, al is het aan deze kant niet helemaal onderzocht. Mijn moeder heeft wel waarschijnlijk een dubbel gen aangezien zij wel een extreem geval is.

 

Gelukkig is mijn eigen cholesterol op dit moment onder controle. Ik slik daar medicijnen voor en heb een jaarlijkse check-up. Daarnaast let ik goed op mijn eten, vooral zoutarm en gezonde vetten. Alles om te voorkomen dat ik ook hart en/of vaatproblemen ga krijgen. 

 

LIEFDE

Naast dat ons hart een belangrijk orgaan is in ons lichaam, is dit ook het centrum voor liefde en een belangrijk gevoelspunt. Leef wat meer uit je hart. Het kan zoveel moois en positiviteit brengen naast moeilijke situaties. Dit creëert balans. 

 

Wat heb jij voor het laatst vanuit je hart gedaan?

Reactie schrijven

Commentaren: 0