· 

Het gevoel geleefd te worden

Ik weet niet hoe het met jou zit maar ik ben zo klaar met geleefd worden. Ik wil weer echt leven! 
Oké, dit komt deels door corona. We moeten veel thuis zitten, kunnen vrijwel nergens heen. Nu vind ik dat op zich geen probleem maar wat me wel steeds meer gaat opvallen en tegenstaan is, hoe erg we geleefd worden door digitalisatie en elektrische apparaten. En nu we de winter periode ingaan, wordt dat alleen nog maar erger omdat we dan minder naar buiten kunnen.

 

ELEKTRISCHE APPARATEN

Ik zie het overal. In de familie, bij vrienden en kennissen en ook op straat. Hoewel ze erg nuttig kunnen zijn, zie ik ook vooral dat het ons in z'n macht heeft. Hoe snel de tv wordt aangezet of de auto wordt gepakt. Apparaatje hier, apparaatje daar. Want een grill, een tosti apparaat en een broodrooster zijn toch echt verschillende dingen en allemaal nodig. Not! Levens worden gevuld met nutteloze tv programma's, advertenties en allerlei dingen die eigenlijk helemaal niet belangrijk zijn. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen en een keer tv kijken moet kunnen maar het leidt zo af van dingen die er écht toe doen.

Ik heb eens voor de gein geteld hoeveel elektrische apparaten wij thuis hebben. Dat zijn er ruim 50! Op 65 m2! Zonder de lampen meegeteld, echt belachelijk! Ik zou het liefst 3kwart meteen de deur uit willen doen maar ik woon niet alleen. Al vind ik het super afleiden en wat denk je van de straling/energie die het afgeeft.. Ogen bijvoorbeeld worden er niet echt blij van. Maar ook een tv op de slaapkamer, heeft onbewust effect op de nachtrust.

 

DIGITALISERING

Hoewel het een hoop dingen makkelijker heeft gemaakt en ik eerlijk gezegd het internet ook soms gebruik voor mijn werk, ben ik ook hier van mening dat het ons in de macht heeft. We zijn verslaafd aan onze telefoons, social media en brengen veel te veel uren online door. Waar het echte leven zich helemaal niet af speelt. Zo'n zonde!

 

OVERPRIKKELING

Begrijp me niet verkeerd, ik ben dankbaar dat ik in een welvarend land mag wonen en dat ik toegang heb tot scholing, gezondheidszorg en voorzien ben in basisbehoeften. Ik ben wel van mening dat de maatschappelijke druk (omdat iedereen het doet en het dus zo hoort) en bijvoorbeeld de digitalisering ons niet altijd goed doen. Als ik voor mezelf spreek geeft het mij meer overprikkeling dan voldoening. Laat staan de frustratie omdat ik dan weer eens ben afgeleid en niet heb gedaan wat ik wilde doen. 

 

CHALLENGE

Vind jij dat het bij jou ook wat minder kan? Pak de regie over je leven terug. Ik daag je uit om een dag offline te gaan. Ga lekker hobbyen, de natuur in, breng tijd door met anderen, laat de auto een keer staan en geniet van al het moois wat je onderweg tegenkomt. Leef in het échte leven in plaats van digitaal. 

Doe je mee? Laat me weten hoe jij jouw offline dag doorbrengt. Ik ben benieuwd! 

Reactie schrijven

Commentaren: 0